sarmaşık

Çizgilerle Bir Baba Oğul Hikayesi: SARMAŞIK

Yekta Kopan yazdı Levent Gönenç çizdi. Bir baba oğul hikayesi çizgi romana evrildi.

Kaybolan bir kedi.
Onun peşinden giden bir yazar.
Esrarengiz Yeşil Ev’in bahçesinde beklenmedik bir karşılaşma.
Düş ile gerçeğin, geçmiş ile şimdinin kesiştiği yerde yaşanan, esaslı bir hesaplaşma.


“Dur,” dedim, “nereye gidiyorsun?” Gitmesini istemiyordum. Arka bahçede zaman dursun istiyordum. Bir daha gitmesine, birinin daha gitmesine dayanamazdım ki? Güçlü değildim ben, hiç olmamıştım. “Gitme baba!”
SARMAŞIK
Bir baba oğul hikâyesi.

Arka Kapak yazısı

Yekta Kopan; ödüllü öykü yazarı, seslendirme sanatçısı, oyun yazarı, sunucu, eleştirmen, yapımcı. Ön adları saymakla bitmeyen derin derya bir kültür insanı. Sevgili Yekta Kopan son kitabı Sarmaşık ile yepyeni bir tarzda okuyucularının karşısına çıkıyor. Çizgi roman diyebiliriz, resimli öykü diyebiliriz. Nasıl bir isim verirsek verelim elimizde okuyucuya bambaşka bir okuma deneyimi sunan harika bir çalışma var.

Yekta Kopan’ın 2009 yılında yayınlanan “Bir De Baktım Yoksun” kitabının ilk öyküsü olan Sarmaşık değerli çizer Levent Gönenç’in kaleminden çizimlerle bir araya getirildi. “Bir De Baktım Yoksun” yazara 2010 yılında Yunus Nadi Öykü ödülünü ve Haldun Taner öykü ödülünü kazandırmıştı.

Kitabın çizgi romana dönüşme projesi Yekta Kopan’ın çocukluk arkadaşı Levent Gönenç’in teklifi ile başlıyor. Yazılı ve görsel çalışmalarda yaptıkları işbirliği sandığımızdan çok daha eskilere dayanıyor. İkilinin küçük yaşlarda başlayan üretim macerası kitapta okuyacağınız en eğlenceli anektodlardan.

Her öykü okuyucunun zihninde çeşitli biçimlerde şekillenir. Kendi dünyasında bir görsel değeri bulunmaktadır. Bu yüzden daha önce yayınlanmış bir öykünün resimlenmesi Yekta Kopan’ın kemik okuyucu kitlesi için bir endişe yaratsa da elimizde olan bambaşka bir sanatsal ürün. Yekta Kopan bu olası kaygılarla ilgili Oggito için Aynur Kulak’la yaptığı söyleşisinde şu cevabı veriyor:

Elimizde benim bir öykümden yola çıkan yeni bir sanatsal ürün var. Öykümün resimlenmesi değil söz konusu olan. Bir öyküden yola çıkarak oluşturulan bir senaryo ve bu senaryo çerçevesinde yeniden yorumlayan bir çizer. Dünyada edebiyattan çizgi romana, çizgi romandan sinemaya uyarlanan, yeniden yorumlanan çok sayıda çalışma var. Sanat disiplinleri arasındaki bu ilişki, bu kesişme kümeleri bende her zaman heyecan ve merak uyandırmıştır. 

Oggito.com.söyleşisinden

Levent Gönenç’in usta çizimleri bir film tadında bizi hikayenin içine çekiyor. Görsel ögeler, mekanların derinliği, diyalogların okuyucuda bıraktığı sesler müthiş bir uyum içinde ruhunuza dokunuyor.

Kitapta bir baba-oğul hesaplaşmasına tanık oluyoruz. Karakterin yaşadığı duygu durumlar özelinde bizler de içimizde kendi kayıplarımızla yüzleşiyoruz. Bu yolculukta bir kedinin pati izlerini takip ediyor olmak da ayrı bir tat katıyor. Fazla detay da vermeden herkese bu yepyeni okuma deneyiminin bir parçası olmayı tavsiye ediyorum. Sarmaşık, hepimizin ruhunda kayıplarıyla yüzleşmekten çekindiğimiz o hassas noktalara dokunacak ve yaralarımızı sarmalayıp iyileştirecek bir kitap. Şimdiden keyifli okumalar..

Yekta Kopan Kimdir

1968’de doğdu. Hacettepe Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun oldu. Aşk Mutfağında Yalnızlık Tarifleri adlı kitabı 2002 Sait Faik Hikaye Armağanı’na, Karbon Kopya adlı kitabı 2007 Dünya Kitap Yılın Telif Kitabı Ödülü’ne, Bir De Baktım Yoksun adlı kitabı da 2010 Yunus Nadi Öykü Ödülü’ne ve 2010 Haldun Taner Öykü Ödülü’ne değer bulundu. Burun; Burun Tatilde; Komşuluk Şarkısı; Uzun; Kocaman; Çok adlı kitapları ve Orman Lokantası, Robot Pinokyo adlı oyunlarıyla çocuklar için de üretti. Türk öyküsü üstüne bir sözlük çalışması olan İpekli Mendil’in editörlüğünü yaptı. 2015’te ilk cildi yayımlanan kültür sanat yıllığı Can Almanak’ı projelendiren ve son kitabı Sıradan Bir Gün 2019’da raflarda çıkan yazarın kitapları ve öyküleri İngilizce, Almanca, İtalyanca, Japonca, Farsça, Arapça başta olmak üzere çeşitli dillere çevrildi. Sayısız film karakterine sesiyle hayat verdi. Kültür sanat programları hazırlayıp sundu. Halen çeşitli dergilerde yazıları ve öyküleri yayınlanmakta olup Yotube’da Allianz Motto Müzik kanalından hazırlayıp sunduğu Noktalı Virgül programında düzenli olarak pek çok müzisyeni ve sanatçıyı ağırlamaktadır.

Levent Gönenç Kimdir

1968’de Ankara’da doğdu. İlk ve ortaöğrenimini Ankara’da tamamladı. 1989’da Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. 1992’de yüksek lisans (Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), 1998’de doktora (Hollanda, Leiden Üniversitesi Hukuk Fakültesi) çalışmalarını tamamladı. Halen Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi, anayasa Hukuku Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Küçük yaşlardan beri karikatürle ilgilenen Gönenç, 1982-1990 yılları arasında Turkish Daily News gazetesinde günlük karikatürler çizdi. 1992’de Yapı Kredi Yayınları tarafından Zamanın Çizgili Tarihi ismiyle çizgili günlükleri yayımlandı. İnternet ortamında yayımlanan altZine dergisinde farklı görsel anlatım teknikleri denedi. 2003-2006 yılları arasında Hayvan dergisinde “Aile Çay Bahçesi” isimli köşesiyle karikatür çalışmalarını sürdürdü. Çeşitli dergi ve gazeteler için illüstrasyonlar yapan, animasyonla ilgilenen Gönenç, karikatür tarihi ve teorisiyle ilgili yazılar yazdı. Bu yazıların bir kısmını Levent Cantek’le birlikte kaleme aldığı Muhalefet Defteri:Türkiye’de Mizah Dergileri ve Karikatür (YKY, 2017) isimli kitapta topladı. Halen OT dergisi için “Göz Hakkı” adlı köşeyi hazırlayan Gönenç’in OT Kitap tarafından yayımlanan Göz Hakkı isimli bir kitabı da (2018) bulunmaktadır.

0


E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Daha Fazla İçerik
MoMA’da Eşitlikçi Düzenlemeler